Porten – på ett nytt sätt

Hur ställer man om en verksamhet som Porten när förutsättningarna plötsligt ändras radikalt? Att hålla avstånd på dagverksamheten Porten, som kan ha upp emot 60 besökare per dag, går inte, lokalerna är för trånga. Därför har det handlat om att tänka om och att tänka om snabbt.

– Vi vill ha kvar så mycket som möjligt av vår ordinarie verksamhet även om vi inte kan ha våra fysiska lokaler öppna och det har vi lyckats med, förklarar Fredrik Karlsson, direktor.

Nu serverar vi på Örebro Stadsmission färdigpackade påsar vid dörren till Porten. Påsar med matlådor eller med smörgåsar, frukt, juice, yoghurt… ja, det som bjuds för dagen.

– Och så ser vi till att alltid finnas där för att prata med våra gäster. Vi har en telefon de kan låna när de till exempel behöver ringa myndigheter och vi släpper in en och en i lokalen för att kunna duscha och tvätta, förklarar Fredrik Karlsson.

Så. Vi har alltså kunnat bedriva en stor del av verksamheten, trots att lokalerna är stängda.

– Det handlar om att inte se begränsningarna utan möjligheterna att fortsätta med uppdraget. Skulle vi stänga igen är det många som skulle hamna helt utanför. För många människor är vi den enda instansen de kan vända sig till.